Nuffnang Ads

Monday, July 1, 2019

New hot treatment for colds, coughs and fever

Assalamualaikum guys..

See you again...

Sorry for not having any recent update for these two days guys...time for family kan...hehehe

Post aku kali ni nak cerita pasal ubat ( maybe we call it as a medicine) or treatment untuk merawat sakit seperti batuk, selsema, and demam. aku baru saja dapat tahu pasal rawatan ni dan aku dah cuba untuk anak aku... don't worry ianya tak merbahaya..sebab bahan yang kita guna harian itulah yang akan kita guna...

So, ceritanya macam ni..."maaflah ya aku cerita dulu kenapa aku buat rawatan ni..hehehe"...pada asalnya anak aku kurang sihat biasa la kan nama pun baby..confirm ada juga sakit-sakitnya tu walaupun kita jaga sehabis baik..so, aku sebagai ibu yang mithali(hehehe) cari lah ikhtiar untuk rawat anak aku ni guna cara tradisional bak kata doctor no medicine for baby under 2 years... 😏

oleh itu, aku pun cari la alternative lain dulu untuk rawat anak aku ni sebelum bawa ke doctor, incase kalau tak lega lagi lah...tapi alhamdulillah mungkin dengan cara yang dipanggil magic home ni berkesan untuk anak aku...tapi aku bagi tau siap-siap nah tak semua budak serasi dengan cara ni..oleh itu kita kena berusaha sikit demi anak-anak yang sihat, terbilang dan gemilang...hehehehe

Magic Home ni senang dipanggil onion apple essence..first sekali kat rumah mesti kena ada 1 biji bawang holland dan 2 biji epal merah bukan epal hijau mesti merah juga sebab aku buat aritu guna epal merah so jangan nak bangkang aku nah..aku pangkang juga nanti...hehehe

Lepas tu bawang holland tu mesti kupas dan freezekan semalaman..aku pun tak tau kenapa kena freeze mungkin sebab nak air bawang tu kot.. jadi, bila kau nak ready nak buat, kau potong pulak epal (untuk epal ikut suka nak buang kulit dia atau tidak sebab bagi aku kulit epal ada khasiat tersendiri)..terserah nak potong macam mana pun bulat ke bujur ke petak ke,semua tu terpulang dekat korang janji boleh masuk dalam bekas ja...

maaf la aku tak ada gambar untuk bahan tu sebab aku lupa nak snap masa aku duk potong semua bahan-bahan tu..lepas potong semua bahan kemudian masuk dalam bekas macam nie..


kemudian steam/kukus bahan-bahan nie atas api tapi pastikan tutup periuk tu nah...air dalam periuk kukus tu pastikan banyak sebab nak kena kukus selama sejam weh untuk dapatkan air banyak nie(macam dalam gambar kat bawah)...


sikit ja sebenarnya..tapi okay la untuk sekali minum...kita yang dewasa pun boleh minum tau..jadi ini lah yang dipanggil onion apple essence, rasa pun sedap tau cuma bau dia ja yang kurang menyenangkan..

maka dengan itu, cukuplah sampai sini ja aku cerita pasal onion-onion ni...jangan jadi aunty/uncle onion sudahlah...hehehe..last sekali aku belanja video masa aku buat benda alah nie ya....selamat mencuba guys...  assalamualaikum...love from me...

p/s: if you have a question for me just drop the comment below okay..i will reply as soon as possible..




No comments:

Post a Comment